Lifestyle

Pět změn životního stylu, které vám zlepší duševní zdraví

Pět změn životního stylu, které vám zlepší duševní zdraví

Když je někomu diagnostikována porucha duševního zdraví, jako je deprese nebo úzkost, léčba obvykle zahrnuje psychologické terapie a léky. Ne vždy se ale mluví o faktorech životního stylu, který má velký podíl na našem duševním zdraví. Dokonce i ti, kterým není diagnostikována duševní choroba, hledají způsoby, jak zlepšit svou náladu a snížit stres, se kterým se potýkají.

1. Změňte svůj jídelníček a začněte se hýbat

  • Potraviny, jako je listová zelená zelenina, luštěniny, celozrnné produkty, libové červené maso a mořské plody, poskytují živiny, které jsou důležité pro optimální funkci mozku. Tyto potraviny obsahují hořčík, folát, zinek a esenciální mastné kyseliny.
  • Potraviny bohaté na polyfenoly, jako jsou bobule, čaj, hořká čokoláda, víno a některé bylinky, také hrají důležitou roli ve funkci mozku.
  • Pokud jde o cvičení, mnoho typů fitness aktivit je potenciálně prospěšných – od plavání, běhání, zvedání závaží nebo sportování. I pouhé rozhýbání těla rychlou chůzí nebo aktivní domácí práce je pozitivním krokem.
  • Činnosti, které zahrnují sociální interakci nebo samotný pobyt v přírodě, také mají pozitivní vliv na naše duševní zdraví. Člověk by se měl věnovat denně alespoň 30 minut nějakému cvičení. A nemusí jít o dny strávené v posilovně. Stačí obyčejná procházka přírodou.

Jak na duševní zdraví

2. Omezte své neřesti

  • Nadměrné pití alkoholu nebo užívání návykových látek je dalším faktorem, které mají neblahý vliv na naše zdraví.  Lidé, kteří mají problémy s alkoholem a drogami mají větší pravděpodobnost výskytu duševní choroby.
  • Přestat kouřit je také důležitým krokem, protože lidé závislí na nikotinu jsou neustále vydáváni na milost a nemilost cyklu s touhou po odvykání, který hluboce ovlivňuje náladu. Vyřešení počátečních příznaků vysazení nikotinu může nějakou dobu trvat, ale chemie mozku se časem přizpůsobí. Ukončení kouření je spojeno s lepší náladou a sníženou úzkostí.

3. Upřednostněte odpočinek a spánek

  • Techniky spánkové hygieny mají za cíl zlepšit kvalitu spánku a pomoci léčit nespavost. Zahrnují úpravu užívání kofeinu, omezení využívání postele (regulaci doby spánku a omezenou dobu spánku) a zajištění toho, abyste ráno vstali ve stejnou dobu.
  • Je také důležité nenutit se do spánku – pokud nemůžete usnout do 20 minut, může být nejlepší vstát a věnovat se nenáročné činnosti (s minimem světla a stimulace), dokud se necítíte unavení.
  • Druhým způsobem, jak zlepšit kvalitu spánku je snížit expozici světla – zejména modrého světla z notebooků a chytrých telefonů – před spaním. Tím se zvýší sekrece melatoninu, který vám pomůže usnout.
  • Dostatek času na relaxaci a volnočasové aktivity je důležitý pro regulaci stresu. Koníčky mohou také zlepšit duševní zdraví, zvláště pokud zahrnují fyzickou aktivitu.

Změny životního stylu

4. Získejte dávku přírody

  • Když svítí slunce, zdá se, že se mnozí z nás cítí šťastnější. Dostatečné vystavení slunečnímu svitu pomáhá hladinám chemického serotoninu udržujícího náladu. Rovněž zvyšuje hladinu vitaminu D, což má také vliv na duševní zdraví.
  • Studie ukazují, že čas v přírodě může zlepšit sebevědomí a náladu. V některých částech Asie je čas strávený v lese (známý jako „lesní koupání“) považován za recept na lepší duševní zdraví.
  • Výzkum naznačuje, že mít domácího mazlíčka má mnoho pozitivních účinků a terapie asistovaná zvířaty (s koňmi, kočkami, psy a dokonce i delfíny) může také zvýšit pocity pohody.

5. Odborná pomoc

  • Změna životního stylu není náhradou za léky. Je to jen možnost, jak si krom léčby, zlepšit duševní zdraví.
  • Přestože mnohé změny životního stylu mohou být pozitivní, některé změny (například vyhýbání se nezdravým jídlům, alkoholu nebo odvykání kouření) mohou být náročné. Možná bude nutné asistence odborníků.

Rate this post